Matdagbok

En matdagbok är ett fantastiskt redskap för att förstå sig själv bättre, eller ett verktyg att använda tillsammans med sin coach. 

För många kan detta vara lite jobbigt i början då man inte vill "se" sina beteenden utan är van vid att "stoppa huvudet i sanden". Men resultatet blir alltid väldigt bra eftersom man lär sig så mycket om sig själv när man både skriver och läser sina intränade och nya vanor.

Effekterna att använda matdagok är följande:

1. Medvetenhet

2. Förändring

3. Rutiner

När använder man matdagbok?

Starta direkt när du känner att det är dags att göra en förändring i din kosthållning - stor som liten. Skriv varje dag i minst en vecka för att få ett bra översikt över dina matvanor. Lägg gärna till dagens känslor också som kan vara värdefulla verktyg i din förändring. Ofta så är det känslomässiga beteenden som styr våra matval. Exempelvis har relationer, medveten närvaro, sysselsättning och fysisk träning stort inflytande på vad vi lägger på tallriken.

Många upptäcker att magdagboksskrivande får dem att känna tillit till sig själva och dessutom ökar viljan att äta bättre.

Exempel på upplägg kan vara såhär:

Mat - Frukost Lunch Middag Mellis

Känlomärssigt/Menalt

Fysiskt

Mängd vatten

Mängd frukt och grönt

Tillskott

Rörelse

Sömn

Egenvård (ex lagat min egen mat, ätit långsamt, använt eko livsmedel etc.)

Idag är jag nöjd med

Imorgon skall jag

Lycka till!

 

 Skriven av Hanna den 11 oktober 2017 06:00.

Du besöker Sana.se med en gammal version av Internet Explorer. Tyvärr fungerar inte sidan tillfredsställande i Internet Explorer version 9 eller lägre.
Du kan antingen uppdatera Internet Explorer via Windows Update, eller installera Google Chrome eller Firefox.